1.1.2010

Uudenvuodenlupauksia

Mä olen kova tekemään uudenvuodenlupauksia ja suurin osa niistä menee juuri niin kuin melkein kaikilla muillakin, ne pitävät ehkä pari viikkoa ja unohtuvat. Sitten ne muistetaan parin kuukauden päästä uudestaan ja pidetään kiinni hetki kunnes ne taas unohdetaan. Mutta musta on tärkeää silti tehdä itselleen tavoitteita, nostaa itselleenkin esiin asioita, joiden toivoisi olevan toisin. Ja siksi mä joka vuosi jaksan ja ennen kaikkea haluan tehdä uudenvuodenlupauksia. Elämä on prosessi ja kehittyä täällä täytyy kai kaikkien. Siksi mä olen valinnut tälle vuodelle erilaisia teemoja, joiden toivon näkyvän elämässä.

Liikunta
Jos viime vuoden aikana mä löysin liikunnan ilon pitkästä aikaa sekä monta uutta kivaa lajia, mä toivon että tänä vuonna saisin liikuntaan sännöllisyyttä ja monipuolisuutta. Tää hiihdon aloittaminen on näyttänyt, että vain osa lihaksista on toiminnassa, loput vaan jähittää - nyt pitäisi saada muutkin mukaan. Siispä tavoitteena on se, että venyttelisin ainakin tärkeimmät lihasryhmät kerran viikossa ja tekisin kunnon lihaskuntoharjoitukset 1-2 kertaa viikossa. Juoksun suhteen mä aion ilmoittautua keväällä maratonkouluun ja juosta 2-3 kertaa viikossa vähintään 30 min. Kuten jo aiemminkin täällä mainostettu, aion osallistua ystävien ja äidin kanssa joko Naisten kympille tai Likkojen lenkille sekä loppuvuodesta jollekin kivalle puolimaratonille.

Elämäntavat
Tajusin vasta joulukuun alussa, että oon onnistunut mun painonpudotustavoitteessa, puolessatoista vuodessa on tippunut 12 kiloa. Ensi vappuna umpeutuu veto ja jos pidän mun nykypainon, voitan omalta osaltani. Sain työpaikkalääkäriltä paljon ajateltavaa mun ravinnon suhteen kesällä, mutten jaksanut tehdä kovinkaan paljon asian eteen alkuinnostuksen jälkeen. Oon huomannut, että näin lomalla kun on tullut syötyä taas vähän mitä sattuu mielialat tuntuvat lähtevän vähän lapasesta ja muutenkin vointi on mitä sattuu. Siispä, yritän katsoa vähän tarkemmin mitä syön, vähentää lihansyöntiä ja ennen kaikkea karkinsyöntiä. Siihen taas turvaudun heti kun alkaa väsyttää, joten uni olkoon prioriteetti tänäkin vuonna. Sen verran olisi myös kiva timmiytyä, että nykyinen housukoko mahtuisi kunnolla eikä olisi vähän kippana niin kuin nyt :)

Psyyke
Kesä oli mahtava kun yritin pysyä positiivisena. Negatiivisen energian karistaminen ja ratkaisuihin (eikä vaan niihin ainaisiin ongelmiin) keskittyminen vapauttaa elämään paljon laveammin, kevyemmin. Siitä on vaikea ylläpitää (mäkään en päässyt sitä 10 päivän haasteetta koskaan "läpi"), mutta silloin kun se toimii, se todella toimii. Ja fakta on se, että mua ihan totta ällöttää olla valittaja, aina naukumassa siitä miten joku on pielessä. Joten tänä vuonna yritän muistuttaa itseäni siitä, että positiivisuus on MUN etuni ennen kaikkea. Samoin olen valmis lopettamaan mun elämäni sabotoinnin tapahtuipa se opiskelujen, työn tai muun osalta - syynä on useinmiten se, että alan tehdä asioita ihan liian myöhään. No more ;)

Ei kommentteja: