12.8.2009

Labrakanina, Part tres

Sain vihdoin soiteltua työterveyslääkäriltä labrakokeideni tulokset kesäloman jälkeen. Ja negatiivista näytti, sekä laktoosille että keliakialle. Tutkivat sitä verikokeesta otetulla geenitestillä ja nyt on todettu, että ei ole taipumusta kumpaankaan. Mikä meinaa suomeksi sitä, että kaikki mun vatsaoireeni ovat toiminnallisia. Joko mulla on vaan ns. dysbioositila eli (ymmärtääkseni) vatsan bakteerikannan epätasapaino tai sitten ihan se vanha kunnon ärtyvän suolen syndrooma. Tai ehkä ne on sama asia, mutta tiede kai ei vielä osaa ottaa kumpaankaan kovin spesifistä kantaa :)

Ja yllätys yllätys: molempia hoidetaan ruokavaliolla. Miten voi olla niin, että yhtäkkiä koko maailma tuntuu sanovan, että kyllä sen ravinnon kanssa nyt vaan ON pakko alkaa tekemään muutoksia. Ja kyllä mä koen, että ne kaksi jo tekemääni korjausta (Coca-colan poisjättö ja aamupalan mukaanotto) ovat tilannetta tasapainottaneetkin - vaikka alkukesästä se rautakuurin aloittaminen kyllä teki aika mahdottomaksi minkään vatsaan liittyvän havainnoinnin. Se lääke ei vaan tunnu mulle sopivan, kun reaktio on aina aluksi niin raju.

Toiminnallisen häiriön pääaiheuttajat ovat: hiiva (jota yllätyksekseni voi siis olla koko välillä suu-alapää.. neva hööd), liian nopeat hiilarit ja aspartaami+muut keinomakeuttajat. Koska aspartaamia en käytä (tietääkseni, en ole ihan kaikkea valmisruokaa jaksanut tsekata), on nyt siis vika joko hiivassa tai sitten noissa hiilareissa. Hiilarit on vähän suoraviivaisempi juttu, joten aloitan sitten vaikka siitä... Ravintokirjavuori on edelleen lukusessa makkarin lattialla - josko se tiivistyisi tännekin. Oon löytänyt kaikkea tosi yllättävää sieltä - niin kuin esimerkiksi en tiennyt, että on olemassa 6 erilaista kuitua ja kaikilla niillä on kehossa oma tehtävänsä = ei riitä, että saa vaan "kuitua". Mitenköhän mä olen tänkin missannut, koska pakkohan siitä on jonkun ollut puhua??

Ei kommentteja: