7.7.2009

Harharetkillä


Joo-o, olihan taasen suunnistussetti. Satoi vettä kuin aisaa, enkä muista milloin olisin joutunut olemaan yhtä pitkään yhtä märkä. Nyky-ihminen voi halutessaan aika näppärästi suojautua kaikelta epämukavalta. En ole ihan varma onko se hyvä vai huono juttu, koska sietokyky tavalliselle luonnolle on ainakin mulle heikentynyt älyttömästi ja pienetkin pisarat (tai liian kylmä sää) käyvät heti kiukuttamaan. Nyt piti kuitenkin purra vaan hammasta ja lähteä sinne radalle. Ja kyllä se siitä sitten, löytyi ainakin taas lukemattomia eri tapoja nauraa itselleen, mikä kaiketi on vaan terveellistä? Tuli myös empiirisesti todettua, että suunnistus käy todella ihan urheilusta, otin sykemittarin mukaan ja sain sille reilulle 1,5 h kiepaukselle keskisykkeeksi 139. Ei tartte olla kuin vähän mäkiprofiilia niin näki suoraan, kuinka syke lähtee iloisesti yli 160...



Taaskin maasto näytti kartasta katsottuna petollisen helpolta. Ja tavallaan siinä olikin helpompaa kulkea, ei ollut sellaista pöpelikköä kuin viimeksi ja polkuja pääsi aika hyvin käyttämään. Mutta. Kaikki näytti koko ajan ihan samalta! Taisin tulla vain yhdelle rastille suoraan ja muita jouduin etsimään - vähän sieltä sun täältä. Koska en missään kohti tiennyt ihan tarkalleen, missä olin, piti kuluttaa sitten aikaa siihen, että kävi tekemässä vähän maastotarkastuksia edessä, takana ja sivulla, kunnes löysi edes jotain, mistä taas pääsi vähän hajulle siitä, missä oltiin... (Pariin otteeseen tosin pääsi käymään niin, että bongasin kartalta ison kiven - mut ehei, ei se ollut se iso kivi jota mä juuri sillä hetkellä tuijotin, vaan aina joku muu, ja sitten oltiin vielä enemmän hukassa. Paras oli varmaan mun tulo viimeiselle rastille: katsoin edellisellä oikein, että suunta on tuo ja mitä ikinä teenkin niin mieluummin sitten kierrän vasemmalle (jossa oli tie, eli ohi ei olisi voinut mennä...) kuin että lähden oikealle. Ja mitä kävi? Mä löydän itseni lähdöstä, eli olin käytännössä mennyt niin oikealle kuin on vain mahdollista mennä ilman, että ottaa suoraan suunnan oikealle ja paahtaa sinnepäin. *huoh* En tiedä pitäiskö ruveta käymään useamman kerran viikossa noilla rasteilla, että sais jonkun "peruskunnon" tähän suunnistukseen, nyt tuntuu että ei tarvita kuin vähän eksoottisempi juttu ja oon pihalla kuin lumiukko.


Kuvasta näkyy, että ei onneksi ei ihan joka kohdassa tarttenut miettiä mihin mennä, sopivasti oli muut lakaisseet heinät "tienviitaksi" ;)

Jäin muutenkin miettimään, että komediaa olisi kyllä voinut repiä tästä päivästä ihan kympillä, tai huonoja sketsejä ainakin. Esimerkiksi juuri silloin kun on ihan läpimärkä etupuolelta ja ehtii just ajatella, että onneksi sentään takapuoli on vielä jotensakin kuiva ja sit menee ja kaatuu märkään mäkeen pehvalleen... Tai omalle epäuskolleen, että vaikka just on ajatellut, että "ei se tässä kyl vielä ole" ja ettii silti paniikissa että "oliskohan sitten kummiskin tässä" ja toteaa kun löytää jonkun kunnon maamerkin kartalta, että ahaa, vielä ainakin sata metriä toiseen suuntaan. Ja sata metriä on oikeasti hemmetin pitkä matka siellä pusikossa! No, mutta tää kasvattaa epävarmuudensietokykyä ja luonnetta. Jouluun mennessä mä oon muuttunut jo lehmäksi, niin pitkä pinna mulla on.

5 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Usko pois, et halua nähdä mun reittilogia C-radasta... Miten ihmeessä voi ihminen kuluttaa 3.6km rataan 6.1km? (varmaan siten että on ekaa kertaa metsässä sitten armeija-aikojen). Aikaa paloi 1h 19min, johon vissiin voi jopa olla suht tyytyväinenkin. :)

Ja joo, kuivan paikan löytäminen asusteista kävi loppujenlopuksi mahdottomaksi, mikä on näin silmälasipäiselle sadesäässä hieman ikävää. Milläs meinaan pyyhit kun lasit alkaa sumeta..

Juliana kirjoitti...

Joo, se olikin yks niistä komediasketseistä, joita päässäni pyöritin noi silmälasit :D Kun jos pysähtyi katsomaan jotain kartasta niin ne ehti huurustua ja mitä kovempaa juoksi, sen enemmän pisaroita ne keräs... Vicious cycle! Yhdessä kohtaa olin jättää koko homman sikseen, kun en enää kirjaimellisesti nähnyt yhtään mitään.

Ja ajasta: mä kulutin reilusti yli sen puolitoistatuntia, joten ole vaan tyytyväinen siihen 1h19minsaan ;)

Unknown kirjoitti...

Päätin sittenkin kehdata näyttää reittilogin, jos ei muuten niin siitä syystä että tuo kommenttisi "toteaa kun löytää jonkun kunnon maamerkin kartalta, että ahaa, vielä ainakin sata metriä toiseen suuntaan." tuntui niin sangen tutulta ja on vieläpä nähtävissä tossa logidatassa...

Äläkä kysy mitä mä oikein ajattelin kolmoselta neloselle mennessäni, todennäköisesti en juuri mitään. :D

FRWD:n korutonta kertomaa (FRWD:n oma softa näyttää sähläykset vielä paljon tarkemmin, sen KML-exportti pudottaa aika paljon tarkkuudesta pois..)

Juliana kirjoitti...

Toihan oli huikeeta settiä - vitsi, pitäis saada tuommoinen vehje, niin voisi nähdä omatkin ihanat sykkyrät. Believe me, Samuli, toi ei oo mitään verrattuna mun etenemiseen välillä 3-4 (tai 5-6). Hohhoijaa. Sä olit käyttänyt teitä kyllä paljon älykkäämmin kuin minä, olis vaan pitänyt itsekin mennä sieltä kun kerran suunnan pitämisessä pusikossa on niin ilmiselvästi isommat probleemit. Mutta kyllä se vielä tästä, ens vuonna :)

Mun pitää selkeesti parantaa vauhtia, huisaa menoa sä oot siellä viilettänyt!

Unknown kirjoitti...

Älykkyys oli kyllä useammassa kohdassa mun menostani aika kaukana! Teitä käytin kun se oli ainoa tapa saada edes jonkinasteinen varmuus siitä missä on :D

Toi FRWD on kyllä insinöörismieltä suuresti lämmittävä kapine, se saa sykedatasta + gps-logista ihan uskomattoman määrän tietoa harjoituksesta irti. Lisäksi se softa osaisi syödä skannatun kartan ja sijoittaa reitin sille, voi siis nähdä ihan suunnistuskartan tasolla missä on eksyillyt. Kasvattavaa kai sekin..